8 Μαΐ 2008

«ΑΝΗΚΟΜΕΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΔΥΣΙΝ;»

Το Σάββατο 10 Μαΐου 2008, στις 8.30μ.μ, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου), στο πλαίσιο της φετινής συνεργασίας της Ορχήστρας των Χρωμάτων και του Μουσείου Μπενάκη με τίτλο «ΣΕ ΜΕΛΛΟΝΤΑ ΧΡΟΝΟ» πραγματοποιείται η συναυλία «ΑΝΗΚΟΜΕΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΔΥΣΙΝ;», στην οποία θα παρουσιαστεί και το έργο μου «COLOURS» για σαντούρι, κλαρινέτο, φαγκότο, τρομπέτα, 2 βιολιά, βιόλα, βιολοντσέλο & 2 κοντραμπάσα.

Το Colors γραμμένο το 2007, είναι αφιερωμένο στους συναδέλφους μου της Ορχήστρας των Χρωμάτων, στον καλλιτεχνικό της διευθυντή Γιώργο Κουρουπό και στον μαέστρο της Μίλτο Λογιάδη.

Είναι ακόμη ένα κομμάτι με ασυνήθιστο συνδυασμό οργάνων, αφού κανένα από τα περίπου 300 έργα μου δεν έχει παρόμοια ενορχήστρωση. Είναι ένα σύντομο έργο (διαρκεί 13 λεπτά), που προσπαθεί να εξερευνήσει ορισμένες από τις παραμέτρους της μουσικής, όπως για παράδειγμα το ηχόχρωμα. Άλλωστε αυτό υποδηλώνεται και από το τίτλο (colors) με τη διπλή σημασία ηχόχρωμα, αλλά και την ονομασία της ορχήστρας (Ορχήστρα των Χρωμάτων).

Σολίστ στο σαντούρι θα είναι η Αγγελίνα Τκάτσεβα, ενώ την Ορχήστρα των Χρωμάτων θα διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης.

Στην ίδια συναυλία θα παρουσιαστούν και έργα των συνθετών Νίκου Σκαλκώτα, Καλλιόπης Τσουπάκη και Manuel Lopez Lopez.

Πληροφορίες Μουσείο Μπενάκη, τηλ.: 210 3453111,

Ορχήστρα των Χρωμάτων, κα Πέννυ Μπινιάρη, 210-3605123.


23 Απρ 2008

Μουσική και όχι μόνο, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Δευτέρα 5 Μαΐου 2008, 20.30

Το Πάσχα προ των πυλών, αλλά η προετοιμασία για την επόμενη συναυλία δεν σταματά! Στις 5 Μαΐου, στις 20.30, στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, θα πραγματοποιηθεί υπό τη διεύθυνσή μου η τελευταία από τις φετινές συναυλίες του Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης Μουσικής στο Μέγαρο.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερη συναυλία, στην οποία η μουσική συνδιαλέγεται με τις υπόλοιπες εκφάνσεις της Τέχνης : ο λόγος μπλέκεται με τη μουσική, με το χορό, με το τραγούδι. Κι ακόμα πιο πολύ, μετατρέπεται σε σκηνική δράση.

Τρεις γενιές Ελλήνων δημιουργών αντιπροσωπεύονται με έργα τους το βράδυ αυτό :

Το έργο του Γιώργου Απέργη «Rasch» για βιολί και βιόλα, γραμμένο το 2001, ανακατεύει έναν καταιγισμό από νότες που παίζονται από τα δύο όργανα. Θα μπορούσε να παρομοιαστεί με έναν διάλογο ή μια διαφωνία, αλλά τα πράγματα είναι πολύ πιο μπερδεμένα. Μοιάζει λοιπόν με μια παρτίδα πινγκ-πονγκ ανάμεσα στους πρωταγωνιστές. Η πρώτη παρουσίαση του έργου έγινε από τον Irvine Arditti (βιολί) και τη Geneviève Strosser (βιόλα) το Νοέμβριο του 2001 στο Φεστιβάλ Wien Modern, ενώ την εκτέλεση της 5ης Μαΐου στο Μέγαρο έχουν αναλάβει ο βιολονίστας Κώστας Αναστασόπουλος και ο βιολίστας Patrick Evans.

Το έργο του νεαρού Χαράλαμπου Γωγιού «Πληγή, όπερα σε επτά γεύματα» για μέτζο σοπράνο και ενόργανο σύνολο, γράφτηκε το 2004 και είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα Μοιραίο πάθος της Τζόζεφιν Χαρτ. Την προσαρμογή και τους διαλόγους έκανε ο ίδιος ο Χαράλαμπος μαζί με το Γιάννη Φίλια, ενώ στίχους έχει γράψει ο Γιώργος Παπάζογλου. Από την όπερα παρουσιάζονται τέσσερα γυναικεία πορτραίτα, τα οποία θα ερμηνεύσει η Μαργαρίτα Συγγενιώτου : η Ερωμένη, η Αδελφή, η Πεθερά και η Μάνα.

Στο σημείωμα του έργου ο Γωγιός γράφει : «Διάβασα για πρώτη φορά το «Μοιραίο πάθος» της Τζόζεφιν Χαρτ την άνοιξη του 1994 και νομίζω πως «είδα την όπερα μέσα του» ευθύς εξαρχής. Θυμάμαι καθαρά τη φράση που μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση και μου παρείχε τον πολύ απαραίτητο σύνδεσμο με την αισθητική και τον ήχο του λυρικού τραγουδιού: «το ουρλιαχτό του μοναχικού άντρα που έχει φοβηθεί την αιώνια εξορία».

Όσοι έχουν διαβάσει το μυθιστόρημα (ή έχουν δει την ομώνυμη ταινία του Λουί Μαλ), θα θυμούνται πως η υπόθεση ξεκινά και καταλήγει με δύο συμμετρικούς (;) ανδρικούς θανάτους. Γύρω από το αίνιγμα των θανάτων αυτών στρέφονται οι ζωές και οι σκέψεις τεσσάρων γυναικών, που προσπαθούν να συγχωρήσουν, να λησμονήσουν, να καταλάβουν. Ο ακροατής, με τη σειρά του, θα πρέπει απόψε ν’ αρκεστεί στις σκέψεις, τις νότες και τα λόγια των τεσσάρων αυτών γυναικών. Αν πάλι θέλει, όπως αυτές, να καταλάβει περισσότερα, θα πρέπει να περιμένει το ανέβασμα, το ολοκληρωμένο ανέβασμα του έργου».

Το έργο του Ιάκωβου Κονιτόπουλου «… πολύ ατένισα …» για Βαρύτονο-Ηθοποιό και 9 εκτελεστές, συντέθηκε το Νοέμβριο του 2006 με σκοπό να παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ «4th Mediterranean Days of Contemporary Music» (Κωνσταντινούπολη, 4-9 Δεκεμβρίου 2006), με σολίστα το Σπύρο Σακκά. Ανήκει στο είδος του μουσικού θεάτρου και συνδυάζει τη δραματικότητα της αρχαίας τραγωδίας, τον εσωτερισμό και την ευαισθησία που μπορεί να δημιουργήσει η ποίηση του Κ. Π. Καβάφη, και τις σύγχρονες τεχνικές του θεάτρου και της μουσικής δημιουργίας.

Το λιμπρέτο είναι μια επιλογή στίχων του Κ. Π. Καβάφη κι ένα αριστουργηματικό πεζό του, τα «Ενδύματα», το οποίο συνέστησε στον Ιάκωβο η καλή φίλη και ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου. Με όλα αυτά, όπως γράφει ο Ιάκωβος στο εισαγωγικό σημείωμα, δημιουργήθηκε ένας άνθρωπος μοναχικός, που γράφει ποίηση ή αναπολεί την ποίησή του και τις ωραίες στιγμές της νεότητάς του. Σε ένα κιβώτιο θα φυλάξει τα ενδύματα εκείνης της εποχής και μαζί τις μνήμες, αφού δεν μπορεί να τις αντέξει ή δεν θέλει να τις αντέξει. Επικαλείται την αίσθηση, απλά να επιστρέφει και να τον ταξιδεύει ως το τέλος του χρόνου του…

Το δικό μου έργο, «Πρόβα Ορχήστρας» για Βαρύτονο-Ηθοποιό και 9 εκτελεστές, είναι ένα σύντομο κομμάτι «ενόργανου θεάτρου», που γράφτηκε σαν χαιρετισμός για τους συναδέλφους και φίλους μου του «4th Mediterranean Days of Contemporary Music» (Κωνσταντινούπολη, 4-9 Δεκεμβρίου 2006) και το Σπύρο Σακκά. Η στενή συνεργάτης και φίλη μου Τούλα Τόλια έγραψε το λιμπρέτο και το ποίημα. Για το Σπύρο έχω γράψει τουλάχιστον 20 έργα. Τον γνώρισα το 1965 και όλα αυτά τα χρόνια θαύμαζα το ταλέντο, τη φωνή και τα δραματικά του προσόντα.

Το κομμάτι αρχίζει σαν μια συνηθισμένη πρόβα μουσικής. Ο μαέστρος αποφασίζει να αρχίσει την πρόβα, αν και ο Βαρύτονος έχει αργήσει. Φαίνεται πολύ εκνευρισμένος περιμένοντας την είσοδο του Βαρύτονου. Όταν εμφανίζεται ο Βαρύτονος, η πρόβα διαλύεται. Μια σύντομη «νοσταλγική, μαγική μελωδία» (γνωστή και σημαντική στο βαρύτονο) τον επαναφέρει στα λογικά του και η πρόβα τελικά συνεχίζεται χωρίς άλλες διακοπές. Το ποίημα έχει χαρακτήρα δημοτικού τραγουδιού και σε ανάλογο ύφος είναι και η μουσική :

Μαργαριτάρια σού ’δωσα να βάλεις στα μαλλιά σου

Τα μάτια σου με ζάλισαν και τα χαμόγελά σου.

Βράδυ γλυκό σ' αντάμωσα, σου πήρα τα φιλιά σου

Αποσπερίτης έλαμπε στα γαϊτανόφρυδά σου.

Η μάνα σου μας έβλεπε

το είπε του δημάρχου

κι ο δήμαρχος στο βασιλιά

κι ο βασιλιάς στο ναύτη

Μα ‘γω το είπα στο Θεό

και στον Άγιο Δημήτρη.

Πικρή ρομφαία τράβηξε

Μου κόβει τη λαλιά μου

Κι εγώ πια τώρα δεν μιλώ

Μόν' τραγουδώ και λέω: Αχ!!!


Τη βραδιά θα κλείσει το έργο του Αλέξανδρου Μούζα «ASMA ASMATON» για μέτζο σοπράνο και ενόργανο σύνολο, laptop, χορό και video, παραγγελία του ΟΜΜΑ, με τη συμμετοχή της Μαργαρίτας Συγγενιώτου και της Νατάσσας Παπαμιχαήλ (χορός), τη χορογραφία του Γιάννη Μπαγουρδή (ομάδα Αίρεσις) και το video-art της Βίκυς Μπέτσου.

Ο Αλέξανδρος γράφει για το κείμενο του Άσματος Ασμάτων : «Το Άσμα Ασμάτων θεωρείται από τα κορυφαία ερωτικά ποιήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Αποδίδεται στον Σολομώντα, η χρονολόγησή του όμως τοποθετείται τον 3ο πΧ αιώνα. Σοβαρές είναι οι διχογνωμίες όσον αφορά στην ένταξή του στην Παλαιά Διαθήκη αλλά και την βαθύτερη ερμηνευτική του προσέγγιση. Σύμφωνα με την Ιουδαϊκή παράδοση, το Άσμα αναφέρεται στη αγάπη του Θεού για το Ισραήλ, ενώ στην αντίστοιχη Χριστιανική ερμηνεύεται ως η ένωση του Χριστού με την Εκκλησία.

Παρόλα αυτά, πολλοί θεωρούν ότι το κείμενο εντάσσεται στην μυστικιστική παράδοση αποκάλυψης ερωτικών μυστικών που διατρέχει τη λογοτεχνία από τα μαγικά κείμενα των αρχαίων Αιγυπτίων, τα απόκρυφα γραπτά των Εβραίων, Ελλήνων και Αράβων, μέχρι την αλχημιστική παράδοση με την μορφή ρομαντικής ή αλληγορικής ποίησης, σε συνδυασμό πάντα με τις βαθιά ερωτικές Ταοϊκές και Ταντρικές παραδόσεις. Πολλοί προσδιορισμοί ή ονομασίες όπως: Ιερός Γάμος, Μυστικός Γάμος, αλχημεία της έκστασης, ανδρόγυνη μυστική φύση, είναι όλες εκφάνσεις της ίδιας ερωτικής έκστασης, που μέσα από την ένωση του ζευγαριού, φανερώνεται το Θείο, που ενώνει και περιέχει το σύμπαν σε ένα αόρατο όλο.

Για τη μουσική : «Θέλησα να εμβαθύνω στην απόλυτη ερωτική δύναμη του κειμένου και να το βαπτίσω στον δικό μου μουσικό κόσμο, σαν κάτι πολύτιμο που απέκτησα από το μακρινό παρελθόν. Να εντάξω, δηλαδή, αυτή την αρχετυπική οντότητα μέσα στο σύγχρονο, σχεδόν industrial, μουσικό περιβάλλον που προσπάθησα να κτίσω, σαν σε αλχημιστικό δοχείο, που η ενέργεια, που προσδοκώ να αναδυθεί σαν καθαρό και αγνό φως, θα φωτίσει τον σκοτεινό και σκιερό του έσω.

Η φωνή είναι το κύριο όχημα του λόγου αλλά και φορέας της ζωτικής ανάσας που μας στοιχειώνει.

Και τα σώματα πάντα εκεί: όμορφα, ενεργά, δυνατά, με χυμούς και αρώματα, έτοιμα για να εκτιναχθούν ιλιγγιωδώς στο άπειρο».

Περισσότερα λοιπόν … επί της σκηνής !

Σας περιμένουμε όλους !

8 Απρ 2008

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ α' κύκλος

Μετά την οδύσσεια της περσινής χρονιάς με τις συνεχείς μεταβολές των ημερομηνιών των παραστάσεων και τελικά την ακύρωσή τους από τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή της Λυρικής Σκηνής Στ. Λαζαρίδη, να ʼμαστε επιτέλους 1 μέρα πριν για την πρεμιέρα του πρώτου κύκλου της τέταρτης χρονιάς της Πειραματικής Λυρικής Σκηνής! Την Πέμπτη 10, το Σάββατο 12, την Κυριακή 13 και την Τρίτη 15 Απριλίου 2008, στις 8 το βράδυ, στο Στούντιο Πειραιώς 199, διευθύνω σε πρώτη παρουσίαση τις όπερες «Ένα Σώμα» του Χαράλαμπου Γωγιού (σε λιμπρέτο του Γιάννη Φίλια και του Χαράλαμπου Γωγιού) και «Χορεύουμε» του Γιώργου Βασιλαντωνάκη (σε λιμπρέτο της Κλαίρης Λιονάκη), καθώς επίσης και την όπερα του Κουρτ Βάιλ «Ο Τσάρος Φωτογραφίζεται» (σε λιμπρέτο του Γκέοργκ Κάιζερ). Η σκηνοθεσία όλων των έργων ανήκει στην Τζένη Αρσένη, ενώ τα σκηνικά και τα κουστούμια είναι του Νίκου Πολίτη.

Τραγουδούν ο Τάσος Αποστόλου, η Μίνα Πολυχρόνου, η Αγγελική Καθαρίου, ο Γιάννης Ιδομενέως, η Διαλεκτή Καμπάκου, η Ελένη Δάβου, ο Μανώλης Παπαδάκης, η Σοφία Καπετανάκου, ο Γιάννης Φίλιας, ο Χρήστος Κεχρής, ο Γιώργος Κυριαζής, ο Βαγγέλης Αγγελάκης, ο Στράτος Αχλάτης και ο Τάσος Μιχάλης.

Η είσοδος για τις παραστάσεις είναι ελεύθερη, με δελτία εισόδου που θα διανεμηθούν στο χώρο των παραστάσεων μια ώρα πριν από την έναρξη. Το Στούντιο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έχει είσοδο από την οδό Αλκμήνης 68 (παράλληλη της οδού Πειραιώς στο ύψος της οδού Χαμοστέρνας).

9 Μαρ 2008

ΣΥΝΑΥΛΙΑ, ΤΡΙΤΗ 11 ΜΑΡΤΙΟΥ 2008, 20:30, Μέγαρο, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στη σειρά «Μουσικές του 20ου και 21ου Αιώνα», παρουσιάζει συναυλία με το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής και τίτλο Μουσική με Εικόνες

Θα παρουσιαστούν έργα των:

Μιχάλη Χριστοδουλίδη
Κώστα Μπραβάκη
Ανέστη Λογοθέτη
Sungji Hong
Δημήτρη Μαραγκόπουλου


Διευθύνει ο
Θόδωρος Αντωνίου

1 Μαρ 2008

ΣΥΝΑΥΛΙΑ, ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΟ ΑΕΤΟΠΟΥΛΕΙΟ

Την Τεταρτη 12 μαρτιου 2008, 20.30
Το Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Χαλανδρίου σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών παρουσιάζει συναυλία με
Ελληνικά Έργα Μουσικού Θεάτρου για Πιάνο

Θα παρουσιαστούν έργα των:

Λορέντας Ράμου
Ανάργυρου Δενιόζου
Γρηγόρη Εμφιετζή
Στάθη Γυφτάκη
Θοδωρή Αμπαζή



Λορέντα Ράμου, σόλο πιάνο

Θα προλογίσω.

Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα συναυλιών του
Αετοπουλείου Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Χαλανδρίου
(Φιλικής Εταιρείας και Τομπάζη 18, Χαλάνδρι, τηλ: 210 6820464)

Είσοδος ελεύθερη

Ένωση Ελλήνων ΜουσουργώνΔεινοκράτους 35, 106 76 ΑθήναΤηλ./ Fax 210 7256607, e-mail gcu@otenet.gr

26 Φεβ 2008

μετά τη χθεσινή συναυλία

Χάρηκα πάρα πολύ, θα έλεγα συγκινήθηκα, με τη χθεσινοβραδινή συναυλία με έργα του Στάθη Γυφτάκη. Στους τέσσερις κύκλους τραγουδιών έδειξε μια θαυμαστή ευαισθησία, ήθος και φαντασία, γράφοντας μουσική πάνω σε διάφορους Έλληνες ποιητές. Χάρηκα επίσης που μπόρεσα έστω και λίγο να συμμετέχω σε αυτή τη “μουσική πανδαισία” και θέλω πραγματικά να τον συγχαρώ και να του ευχηθώ καλή συνέχεια. Ο Στάθης είναι ένας ευαίσθητος και πολύ καλός μουσικός, με διορατικότητα και ήθος.
Μπράβο Στάθη!

25 Φεβ 2008

Συναυλία, σήμερα Δευτέρα 25 Φλεβάρη, έργα Στάθη Γυφτάκη

Σήμερα διευθύνω έργα του συνθέτη Στάθη Γυφτάκη.

Η συναυλία θα δοθεί στο Ωδείο Athenaeum που βρίσκεται στην οδό Αδριανού 3 στο Θησείο την Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου στις 20:30.
Θα παρουσιαστεί ένας κύκλος τραγουδιών σε ποίηση Ελλήνων ποιητών ( Ελύτης, Βιζυηνός, Σαραντάρης, Σπεράντζας κ.α.) με θέμα τον ήλιο και το φεγγάρι, ένας κύκλος σε ποίηση Καρυωτάκη, 2 τραγούδια σε ποίηση Τ. Πορφύρη και ένας κύκλος σε ποίηση Ιερομόναχου Συμεών.
Τραγουδούν:Δώρα Μπάκα,Χριστίνα Γιαννακοπούλου και Μαργαρίτα Συγγενιώτου Παίζουν: Μαρία Παπαπετροπούλου (πιάνο) Μαργιέλα Κεσίσογλου (κλαρινέτο), Sedef Ercetin (τσέλο), Λουκάς Γεώργας (πιάνο), Βίκυ Στυλιανού (πιάνο), Κώστας Αναστασόπουλος (βιολί), Marie-Cecile Boulard (κλαρινέτο).

3 Φεβ 2008

Τι θα κάνω τον Φλεβάρη......

6 Φλεβάρη
στην αίθουσα Tsai στη Βοστώνη, η ALEA και ο Scott Woolweaver παίζουν το έργο μου "for Viola and Piano".

9 Φλεβάρη
μιλάω στην ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 156 για τα έργα μου για σαξόφωνο.

11 Φλεβάρη
στο ΑΕΤΟΠΟΥΛΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ (Χαλάνδρι) η mezzo Μαργαρίτα Συγγενιώτου ερμηνεύει το έργο μου "12 DRAWINGS για σόλο φωνή".

17 Φλεβάρη
Στο ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ (οδού Πειραιώς), η Ορχήστρα των Χρωμάτων δίνει πρεμιέρα του έργου μου "COLORS", για ορχήστρα δωματίου.

25 Φλεβάρη
στο ωδείο ATHENAEUM (Θησείο), διευθύνω έργα Στάθη Γυφτάκη.

26 Φλεβάρη
στο σινέ ΤΡΙΑΝΟΝ, διευθύνω έργα Harrison Birtwistle και Peter Maxwell Davies.

πώς να προλάβω να γράψω και κάποιο κείμενο στο μπλογκ, αρκούμαι στις ανακοινώσεις......

24 Ιαν 2008

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, 25 με 28 Γενάρη 2008

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, ΑΘΗΝΑ-ΒΕΡΟΛΙΝΟ, Διαδρομές Κίνησης, σειρά ΓΕΦΥΡΕΣ

Τα Εργαστήρια Σύγχρονης Μουσικής διοργανώθηκαν πρώτη φορά τον Μάιο του 1998 και έχουν καθιερωθεί ως ένας πολύ σημαντικός θεσμός για τους νέους έλληνες συνθέτες. Φέτος διοργανώνονται για όγδοη φορά στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Αθήνα-Βερολίνο, Διαδρομές ήχου κίνησης", σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών και με την πολύτιμη συμβολή του Ensemble Modern.

ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: μικρό κοντσέρτο

Σπυριδούλα Κατσαρού
Δήμητρα Κουκουτσέλου
Γιάννης Μητσιάλης
Ηλίας Νικολαΐδης
Λίνα Τόνια


ΣΑΒΒΑΤΟ 26/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: μικρό κοντσέρτο

Αντώνης Ανέστης
Ουίλλιαμ Αντωνίου
Εσθήρ Λέμη
Χρήστος Ξενάκης
Γιώργος Ρούσσος


ΚΥΡΙΑΚΗ 27/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: ethnic

Ελένη Αναγνωστοπούλου
Λευτέρης Παπαδημητρίου
Ανδρέας Παπαπέτρου
Βασίλης Τζαβάρας
Μελίνα Χρυσικοπούλου


ΔΕΥΤΕΡΑ 28/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: ethnic

Μάριος Αριστόπουλος
Λευτέρης Βενιάδης
Φοίβος-Άγγελος Κόλλιας
Παναγιώτης Λυκούδης
Μαριάνθη Παπαλεξανδρή-Αλεξανδρή


Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής
Μουσική διεύθυνση: Θόδωρος Αντωνίου

τα δελτία εισόδου προμηθεύεστε από τα ταμεία του Μεγάρου λίγο νωρίτερα από την έναρξη κάθε συναυλίας

11 Ιαν 2008

Μουσική και λόγος

Παρασκευή 18 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2008, 20.30
Αίθουσα Φίλων της Μουσικής,

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
(Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη 1, Αθήνα)


Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
υπό τη διεύθυνση του
Θόδωρου Αντωνίου
παρουσιάζει :


Aaron Copland
«El Salón México»


Γιώργος Κουρουπός
Αφιέρωμα στον Οδ. Ελύτη
Ο «Μικρός Ναυτίλος»
για σοπράνο, αφηγητή-βαρύτονο και συμφωνική ορχήστρα






Θόδωρος Αντωνίου
«Κονσερτίνο για κοντραμπάσο
και ορχήστρα»






Διάλειμμα

John Corigliano
«Συμφωνία αρ. 1»







Σολίστ
Λουκία Σπανάκη σοπράνο
Τάσος Αποστόλου αφηγητής – βαρύτονος
Edwin Barker κοντραμπάσο
για περισσότερα κλικ εδώ

22 Δεκ 2007

Ένα (αιώνιο) πρόβλημα

ο δημιουργός και το κοινό του
το κοινό και ο δημιουργός του
Την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου, έγινε η παρουσίαση του βιβλίου που έγραψε ο ομότιμος καθηγητής Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Απόστολος Κώστιος, για τα 75 χρόνια της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Μίλησαν έγκριτοι μουσικολόγοι, καταρχήν ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ακαδημαϊκός αλλά και συνθέτης, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, Ευάγγελος Μουτσόπουλος, η καθηγήτρια Μουσικολογίας του ίδιου Πανεπιστημίου, Όλυ Ψυχοπαίδη-Φράγκου και ο επίκουρος καθηγητής Μουσικολογίας Νίκος Μαλιάρας. Ο Νίκος Μαλιάρας έθιξε και το θέμα της έλλειψης επικοινωνίας του κοινού με τη σοβαρή έντεχνη μουσική. Είναι το θέμα που απασχολεί πάντα τους συνθέτες. Ποιοι είναι άραγε οι τρόποι "προσέγγισης" του κοινού;

Σε μια μικρή συνομιλία που είχα μαζί του κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, του ανέφερα την εξής διαπίστωσή μου: Ένα συγκεκριμένο έργο μου, θεωρήθηκε πολύ συντηρητικό στο Darmstadt, ενώ το ίδιο έργο στο Salt Lake City, θεωρήθηκε απρόσιτο και υπερβολικά πρωτοποριακό. Ανώνυμοι μάλιστα, το χαρακτήρισαν "Μουσικό Βανδαλισμό".

Στα 55 περίπου χρόνια που γράφω μουσική, με προβληματίζει ο χαρακτήρας του κοινού. Ομολογώ ότι δεν βρήκα κάποιον απόλυτο ορισμό που να το καθορίσει στην ολότητά του. Για μένα παραμένει πάντα άγνωστο και απρόσιτο. Το κοινό ξεκινάει από μαύρο στη μια πλευρά και καταλήγει άσπρο στην άλλη πλευρά. Είναι ευκολότερο να καθορισθεί κάποιο ειδικό κοινό, αλλά αδύνατο να το καθορίσεις γενικώς. Επομένως εάν οποιοσδήποτε συνθέτης θα ήθελε να επικοινωνήσει με αυτό, θα πρέπει καταρχήν να το αναζητήσει.
Ποιο είναι το κοινό του; Υποθέτω κάπου που θα ανήκει και ο ίδιος ο συνθέτης σαν ακροατής. Ένα κοινό που ο συνθέτης, θα επικοινωνήσει μαζί του, χωρίς να προδώσει την ιδεολογία και την αισθητική του.

Στο τόπο μας το κοινό βομβαρδίζεται συνεχώς από ένα μόνο είδος μουσικής. Στην οικογένεια, στο σχολείο και στο περιβάλλον.
Το κοινό δυστυχώς δεν έχει επιλογές.
Θεωρώ λοιπόν, ότι είναι άδικο να ζητάμε από ένα δημιουργό, να γίνει θύμα λαϊκισμού και να γράψει για τη μια και μόνη επιλογή του κοινού. Με το επιχείρημα ότι "αυτά θέλει ο κόσμος" και "αυτά δεν τα καταλαβαίνει ο κόσμος" κτλ.

Είναι άδικο να αναζητούμε τα αίτια της έλλειψης επικοινωνίας μόνο στους δημιουργούς. Μήπως θα έπρεπε να τα αναζητήσουμε στη ανύπαρκτη παιδεία και στην απουσία επιλογών;
Η δημιουργία πρέπει να είναι ελεύθερη.
Άλλωστε ο δημιουργός είναι υπόλογος για τις αποφάσεις του.
Ο μόνος που μπορεί να αποφασίσει με ποιους και με τι όρους θα επικοινωνήσει.
Θα έλεγα λοιπόν το εξής γνωστό: ΜΗΝ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΤΕ ΤΟΝ ΣΥΝΘΕΤΗ.
Αυτοί που έχουν να πουν κάτι σημαντικό το λένε, γιατί θέλουν να είναι συνεπείς με αυτό που πιστεύουν.

7 Δεκ 2007

Αφηρημένη Προγραμματική Μουσική

και μια εξομολόγηση....

Όπως ανέφερα και στο προηγούμενό μου post, χρησιμοποιώ πάντα τον προφορικό λόγο. Είναι σαν να εξομολογούμαι κάθε φορά. Δεν είναι αυτό που κυρίως με απασχολεί, η καλλιέπεια του λόγου, που τη θεωρώ πολύ σημαντική, αλλά αν και αυτή υπάρχει στον προφορικό μου λόγο, ασφαλώς είναι πάρα πολύ σημαντικό για μένα. Αυτό όμως που δεν θέλω επουδενί λόγο να παραβλέψω ή και να "προδώσω", είναι αυτή η αυθόρμητη εξομολόγηση του να διατυπώνω σκέψεις μου και να τις εκφράζω αυθόρμητα. Χαίρομαι για τα σχόλια που έγραψαν ορισμένοι φίλοι, και χαίρομαι ακόμη που η ταπεινή μου προσφορά στο θέμα της μουσικής γίνεται αφορμή να μας προβληματίσει. Άλλωστε, κάτι ψάχνω και εγώ δημιουργώντας και κατά συνέπεια, όχι βέβαια ηθελημένα, προτείνω ή θέτω ορισμένα προβλήματα, που αν μας κάνουν να σκεφτόμαστε, νομίζω ότι εκπληρώνουν κατά κάποιο τρόπο και έναν από τους σκοπούς της δημιουργίας, τουλάχιστον όπως εγώ τη φαντάζομαι.

Μου ζητήσατε να μιλήσω πιο διεξοδικά, για τον όρο Αφηρημένη Προγραμματική Μουσική που χρησιμοποίησα στο προηγούμενο μου post. Είναι ένας όρος ο οποίος με απασχολεί συνεχώς από τις αρχές της δεκαετίας του 60. Βέβαια οι μουσικολόγοι, είμαι σίγουρος ότι θα… βγαίνουν από τα ρούχα τους ακούγοντας αυτόν τον όρο. Είναι τελείως αντιφατικός και σε σχέση με αυτό που γνωρίζουμε για τη Προγραμματική Μουσική. Η Αφηρημένη Προγραμματική Μουσική, είναι εκείνη που αντί για μια ιστορία οργανώνεται σε σχέση με μια νέα παράμετρο. Μια "αφηρημένη ιδέα" που παίζει ανάλογο ρόλο με το πρόγραμμα της προγραμματικής μουσικής. Για παράδειγμα, η κίνηση του ήχου μέσα στο χώρο. Οι δυνατές περιπτώσεις ενός διαλόγου μεταξύ συνομιλητών. Οι διαφορετικοί τρόποι που μπορεί να παιχτεί ένα μουσικό όργανο κ.λ.π. Γνωρίζουμε όλοι τις τέσσερις παραμέτρους της μουσικής : το τονικό ύψος, την ένταση, τη διάρκεια και το ηχόχρωμα. Η έξτρα αφηρημένη παράμετρος οδηγεί, καθορίζει και χαρακτηρίζει τις άλλες τέσσερις παραμέτρους. Για τη κίνηση του ήχου μέσα σε ένα συγκεκριμένο χώρο π.χ., οι δυνατοί συνδυασμοί της κίνησης του, επηρεάζουν και τον τρόπο οργάνωσης της φόρμας και γενικά της όλης οργάνωσης του υλικού.
Με λίγα λόγια ο ορισμός της Αφηρημένης Προγραμματικής Μουσικής θα μπορούσε να διατυπωθεί ως εξής:
"Είναι μια μουσική, που εκτός των γνωστών παραμέτρων (τονικό ύψος, ένταση, διάρκεια και ηχόχρωμα), εισάγει μια αφηρημένη ιδέα η οποία ελέγχει τις τέσσερις γνωστές παραμέτρους. Κάτι ανάλογο με την ιστορία στην προγραμματική μουσική. Εδώ όμως η έξτρα παράμετρος, η έξτρα ιδέα, είναι αφηρημένη. Γι αυτό λέγεται και Αφηρημένη Προγραμματική Μουσική".

3 Δεκ 2007

Στον απόηχο της συναυλίας

Αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω τον συνάδελφο και πρώην μαθητή μου, τον Γιώργο Χατζημιχελάκη, ο οποίος με εισήγαγε με πολύ ενθουσιασμό στην «μπλογκόσφαιρα», (όπως λεει και ο ίδιος) και οργάνωσε αυτό το blog. Επίσης μου είπε ότι μπορώ να κάνω σχόλια και να γράφω κατά καιρούς ιδέες. Βέβαια εγώ κυρίως μιλάω και το μόνο που γράφω πολύ, είναι καλώς ή κακώς η μουσική. Θα ακολουθήσω λοιπόν και εδώ την ίδια διαδικασία. Θα μιλάω και ο Σάββας Τσιλιγκιρίδης θα τα απομαγνητοφωνεί.
Ο Κωνσταντίνος Παπαδάκης την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου, έπαιξε εκπληκτικά τα δέκα έργα μου για σόλο πιάνο. Δεν είναι εύκολη μουσική, και δεν είναι εύκολο κανείς να επικοινωνήσει με τις βαθύτερες προθέσεις που είχα. Είναι άλλωστε μια παραγωγή η οποία γράφτηκε σε μια περίοδο σχεδόν μισού αιώνα. Αναλύοντας και εγώ τον εαυτό μου ακούγοντας για πρώτη φορά πολλά από αυτά τα έργα, όπως οι Inventions και Φούγκες (1958), η Σονάτα (1959), βλέπω το ταξίδι ενός νέου μέσα σε αυτή τη περίοδο των 47-48 ετών, τις ανησυχίες του, τις προσπάθειές του και τις συνεχείς αλλαγές. Το ταξίδι αυτό ξεκινάει στο τέλος της δεκαετίας του 50, όταν σπούδαζα την εποχή εκείνη με τον Γιάννη Α. Παπαϊωάννου, ο οποίος και με εισήγαγε στα πρώτα ατονικά και δωδεκαφθογγικά συστήματα. Το μεγάλο πρόβλημα ήταν πάντα για μένα, με τι τρόπο θα μπορούσα να δαμάσω τα οποιαδήποτε αυτά συστήματα, ώστε να μπορώ να εκφραστώ με τον τρόπο που εγώ ήθελα και το σύστημα να μην ήταν τίποτε άλλο παρά ένα εργαλείο για μένα, που επ’ ουδενί λόγο θα παρεμπόδιζε οποιαδήποτε πρόθεση μου. Έτσι λοιπόν, από πολύ νωρίς άρχισα να «κοροϊδεύω» το σύστημα. Δεν το λεω με την έννοια την αρνητική, αλλά προσπαθούσα κατά κάποιο τρόπο να το παρακάμπτω, με κάποιους προσωπικούς συλλογισμούς και κάποιες προσωπικές απόπειρες για να μπορώ να το φέρω στα δικά μου πλαίσια. Φαίνεται ότι σε μεγάλο βαθμό το κατόρθωσα, γιατί σαφώς αυτά τα κομμάτια κάθε άλλο παρά δωδεκάφθογγα ή ατονικά ακούγονται. Είναι πολύ συμβατικά στη φόρμα στην αρχή, (Inventions και Φούγκες, Σονάτα κλπ.,) που όμως σιγά-σιγά διευρύνονται μορφολογικά, και εισέρχονται άλλα χαρακτηριστικά με ίσως εξελικτική πορεία προς τις Ακουαρέλες, που εκεί αρχίζω να συνδυάζω τις ατονικές και δωδεκάφθογγες τεχνικές με άλλα συστήματα, πολύ συχνά της δικής μας ελληνικής παράδοσης. Τα μεν ρυθμικά στοιχεία, απόρροια και αποτέλεσμα πάντα της γλώσσας, ήταν ήδη ξεκαθαρισμένα από άλλους. Αυτά τα οποία με απασχόλησαν ήταν τα μελωδικά και τροπικά στοιχεία σε σχέση με τα ατονικά συστήματα. Θα μπορούσα λοιπόν κοντολογίς να πω, ότι ήταν ένα ταξίδι ενός νέου, να ανακαλύψει τον εαυτό του με κάθε καινούργια τεχνική που μάθαινε και να την οικειοποιηθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην είναι εκτός χώρου και εκτός της προσωπικής του παράδοσης, αλλά να χαρακτηρίζουν την εποχή, τον τόπο μου και τον χώρο μου. Εάν βέβαια το δούμε και πιο υπερβατικά, θα έλεγα τον δικό μου Χωρόχρονο που ξεπερνάει τις συμβατικές «διαστάσεις» του ύψους, του βάθους και του πλάτους, και να εισάγει τη τέταρτη διάσταση του χρόνου. Ή μια τέταρτη διάσταση της λεγόμενης «αφηρημένης προγραμματικής μουσικής» για την οποία μίλησα από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '60.
Συνηθίζω να εξομολογούμαι και πιθανόν να τηρήσω αυτήν την πορεία και από ότι μου εξηγεί ο Γιώργος Χατζημιχελάκης είναι εύκολο να μπορώ να εκφράζομαι μέσω αυτού του μέσου. Ευχαριστώ πολύ τον Γιώργο Χατζημιχελάκη, τον Δημήτρη Συκιά και όσους άλλους έστειλαν τα πρώτα σχόλια. Θα διαβάσω σοβαρά τα σχόλιά τους και ελπίζω να γίνουμε λίγο καλύτεροι από ότι είμαστε.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ 28/11/2007

Κάντε κλικ στην εικόνα, ή εδώ
και θα ανοίξει το πρόγραμμα της συναυλίας
το οποίο μπορείτε να το μεγεθύνετε όσο θέλετε
γιατί είναι σε υψηλή ανάλυση.

(προσετέθη κατόπιν αιτήσεως του kuk)

27 Νοε 2007

ΔΥΟ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2007, ώρα 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Κωνσταντίνος Παπαδάκης παρουσιάζει τα έργα μου για πιάνο:
«Entrata», «Synaphes», «Aquarelles»,«Συλλαβές», «7 ρυθμικοί χοροί», «4 μικροί Κανόνες»,2 κύκλοι «Inventions», «7 Ρυθμικοί Χοροί»,«Prelude and Toccata», «Sonata».

Σήμερα όμως, Τρίτη 27/11/2007, 8:30 μμ,Goethe Institut - Athen, Ομήρου 14-16 Αθήνα, διευθύνω τα βραβευμένα έργα του διαγωνισμού σύνθεσης στη μνήμη Γ. Α. Παπαϊωάννου 2006-7. Συγκεκριμένα:

Η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, σε συνεργασία με το Goethe Institut-Athen, παρουσιάζει τα τρία βραβευμένα έργα του διαγωνισμού σύνθεσης 2006-7 στη μνήμη του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και μέλους του Δ. Σ. της Γιάννη Α. Παπαϊωάννου. Στον διαγωνισμό η κριτική επιτροπή, αποτελούμενη από διακεκριμένους συνθέτες και μαέστρους, βράβευσε με πρώτο βραβείο τον Απόστολο Ντάρλα για το έργο «Τυρώ» (2006) για σοπράνο, κλαρινέτο και πιάνο, με δεύτερο βραβείο το Δημήτρη Οικονόμου για το έργο «String quartet no 1 (in memoriam)» (2006) και με τρίτο βραβείο το Στάθη Γυφτάκη για το έργο «Παραλλαγές πάνω σε ένα θέμα του Ιωσήφ Παπαδάτου» (2006) για φλάουτο και πιάνο.Μαζί με τα βραβευμένα, παρουσιάζονται επίσης τα έργα των Gérard Grisey «Talea, ou la machine et les herbes folles» (1986) για ενόργανο σύνολο, Erhard Grosskopf «Streichtriο» (2003) για βιολί, βιόλα και τσέλο και Γιάννη Α. Παπαϊωάννου «Τέσσερις Ορφικοί Ύμνοι» (1971), για αφηγητή και ενόργανο σύνολο.Ως σολίστ εμφανίζονται η Μίνα Πολυχρόνου (σοπράνο), ο Τηλέμαχος Κρεβάικας (αφηγητής), η Iwona Glinka (φλάουτο) και η Βίκυ Στυλιανού (πιάνο). Συμμετέχει το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής . Τη συναυλία προλογίζει ο Ιωσήφ Παπαδάτος.

Η είσοδος για τη συναυλία στο Goete είναι ελεύθερη.