ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, ΑΘΗΝΑ-ΒΕΡΟΛΙΝΟ, Διαδρομές Κίνησης, σειρά ΓΕΦΥΡΕΣ
Τα Εργαστήρια Σύγχρονης Μουσικής διοργανώθηκαν πρώτη φορά τον Μάιο του 1998 και έχουν καθιερωθεί ως ένας πολύ σημαντικός θεσμός για τους νέους έλληνες συνθέτες. Φέτος διοργανώνονται για όγδοη φορά στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Αθήνα-Βερολίνο, Διαδρομές ήχου κίνησης", σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών και με την πολύτιμη συμβολή του Ensemble Modern.
ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: μικρό κοντσέρτο
Σπυριδούλα Κατσαρού
Δήμητρα Κουκουτσέλου
Γιάννης Μητσιάλης
Ηλίας Νικολαΐδης
Λίνα Τόνια
ΣΑΒΒΑΤΟ 26/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: μικρό κοντσέρτο
Αντώνης Ανέστης
Ουίλλιαμ Αντωνίου
Εσθήρ Λέμη
Χρήστος Ξενάκης
Γιώργος Ρούσσος
ΚΥΡΙΑΚΗ 27/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: ethnic
Ελένη Αναγνωστοπούλου
Λευτέρης Παπαδημητρίου
Ανδρέας Παπαπέτρου
Βασίλης Τζαβάρας
Μελίνα Χρυσικοπούλου
ΔΕΥΤΕΡΑ 28/1/2008, έναρξη 17.00
ενότητα: ethnic
Μάριος Αριστόπουλος
Λευτέρης Βενιάδης
Φοίβος-Άγγελος Κόλλιας
Παναγιώτης Λυκούδης
Μαριάνθη Παπαλεξανδρή-Αλεξανδρή
Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής
Μουσική διεύθυνση: Θόδωρος Αντωνίου
τα δελτία εισόδου προμηθεύεστε από τα ταμεία του Μεγάρου λίγο νωρίτερα από την έναρξη κάθε συναυλίας
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
5 σχόλια:
Σημείωση:
Σήμερα 25 Γενάρη,πρώτη μέρα των Εργαστηρίων Σϋγχρονης Μουσικής.
Το επίπεδο των έργων σαφώς υψηλότερο αυτού των πρόσφατων διοργανώσεων. Ευχάριστο το ότι υπήρχε διαφοροποίηση ύφους μεταξύ των συνθετών. Η αναζήτηση θεματικότητας υπήρξε ένα χαρακτηριστικό στοιχείο, στα περισσότερα έργα. Όπως και οι φόρμες των έργων επιζητούσαν την συνάφεια με το βίωμα. Μια επάνοδος στις απτές γλωσσικές αντιστοιχίες που επεκράτησαν έναντι της προσχηματικής μαθηματικής οργάνωσης. Επίσης ξεπεράστηκε η εκζήτηση του εφέ για το εφέ.
(Δεν βρέθηκε ίσως ακόμα το ζητούμενο: απροσχημάτιστη μαθηματική οργάνωση των γλωσσικών αντιστοιχιών με βιωματική προσέγγιση της διάπλασης του ηχοχρώματος. Αυτό περιμένουμε από τους νέους).
Η προσέλευση κοινού εντυπωσιακή σε σχέση με αυτό που είχαμε συνηθίσει-η μισή και πλέον αίθουσα ήταν γεμάτη. Ένιωσα ότι ο θεσμός αποκτά κοινό, φίλους.
Λεπτομέρεια: ζητήθηκε από τους φιλοξενούμενούς μας του Ensemble Modern οι συνθέτες των έργων να σχολιάσουν την εμπειρία τους. Κανείς δεν (αντ)αποκρίθηκε. Θα πρότεινα από την επόμενη φορά, αυτό να αποτελέσει υποχρέωση των συμμετεχόντων συνθετών.
26 Γενάρη 2008, 2η μέρα των εργαστηρίων:
Ο κόσμος πολύ περισσότερος από την χθεσινή μέρα που ήταν εργάσιμη.
Τα 4 σημερινά κοντσερτίνα είχαν 2 σαφώς διαχωρισμένους προσανατολισμούς. Τα 2 πρώτα, με θετικές μεταξύ των διαφοροποιήσεις, διακατέχονταν από μια διάθεση πραγματισμού που εκφράστηκε με μία προσηνή φόρμα καθώς και αρμονική ατμόσφαιρα και με έντονο το ρυθμικό στοιχείο, ενώ τα άλλα 2 , επίσης θετικά διαφοροποιημένα μεταξύ τους, εκφράστηκαν περισσότερο αφαιρετικά, συμβολικά, με κύριο εργαλείο την επί του ηχοχρώματος οργάνωση της φρασεολογίας των διαλόγων μεταξύ του σολίστα και της ορχήστρας.
Σήμερα, σε αντίθεση με χθές, τα περισσότερα μέλη της επιτροπής σχολίασαν κάθε έργο χωριστά, κάτι που έφερε ως αποτέλεσμα πολύ ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις , καθώς και ενδιαφέρουσες διατυπωμένες στο προσκήνιο γνώμες του κοινού.
Υπήρξε διάλογος - πολύ θετικό αυτό.
Αισιόδοξα τα πράγματα.
27 Γενάρη, 3η μέρα των εργαστηρίων.
Πέρασαν οι δύο πρώτες μέρες των μικρών κοντσέρτων και φτάσαμε στην πρώτη με θέμα το ethnic.
Ο Μιχάλης Λαπιδάκης, συνθέτης, καθηγητής σύνθεσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στη συζήτηση που ακολούθησε τη συναυλία, παρατήρησε ότι ο όρος ethnic κατά την δεκαετία του 90, συνδεόμενος με την ποπ κουλτούρα, διέπεται από το μπιτ και τις σαφείς αναφορές σε μελωδίες ή ατμόσφαιρες των διαφόρων εθνικών πολιτισμών. Και σημειώνει ότι στα έργα που ακούστηκαν δεν έγινε καμμία αναφορά στα χαρακτηριστικά αυτά, από τους συνθέτες. Ο Θόδωρος Αντωνίου απάντησε ότι δεν εκχωρεί τον όρο ethnic στην ποπ κουλτούρα, αντίθετα θεωρεί ότι το περιεχόμενο του όρου έχει μακρά ιστορία και πηγάζει από τις ανησυχίες των συνθετών που είτε κατά την επεξεργασία των προφανών παραμέτρων του ήχου, είτε κατά την διαμόρφωση των βαθέων δομών ενός έργου, αντλούν ιδέες από παραδοσιακές εθνικές μουσικές γλώσσες.
Στη σημερινή μέρα οι συνθέτες επένδυσαν μάλλον στις σχέσεις των βαθέων δομών του έργου τους με την παραδοσιακή μουσικής, καθώς και σε "δάνεια" που αφορούσαν στην ρυθμική οργάνωση. Αποτέλεσμα ένα επικάλυμμα ηχοχρωματικών αναζητήσεων, το οποίο κατά την ακρόαση των έργων έδωσε την εντύπωση μιας έντονης μεταξύ των συνάφειας.
Το κοινό ίσως ήταν ολιγοπληθές σε σχέση με τις προηγούμενες μέρες. Έδειξε ενδιαφέρον για τα σχόλια της επιτροπής, η οποία επανέκαμψε σε γενικές τοποθετήσεις. Μια καθαρά φιλοσοφική τοποθέτηση του Ιωσήφ Παπαδάτου, συνθέτη, καθηγητή σύνθεσης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και μέλους της επιτροπής, πάνω στα κίνητρα και τους στόχους της μουσικής δημιουργίας έδωσε έναυσμα για προβληματισμό. Μία ακροάτρια έθεσε επίσης ένα σημαντικό ζήτημα: οι επιεικείς και γενικές κρίσεις βοηθούν άραγε στο να αυτοτοποθετηθεί ένας συνθέτης απέναντι στα προβλήματα που αντιμετωπίζει;
Εποικοδομητική μέρα.
28 Γενάρη, τελευταία μέρα των εργαστηρίων. Τελευταίο σημείωμα:
Ethnic 2η μέρα. Τα έργα διέφεραν πολύ μεταξύ τους. Η γκάμα των εκφραστικών γλωσσών απλώθηκε από το τάγκο μέχρι τον ακραιφνή ηχοχρωματικό πειραματισμό. Η ατμόσφαιρα ιδιαιτέρως ζεστή, η αίθουσα γεμάτη σχεδόν, η αδημονία της ανακοίνωσης των βραβείων υπέβοσκε - εκφράστηκε και με κάποιες ενθουσιώδεις εκδηλώσεις υποστήριξης των έργων της τελευταίας μέρας. Το κέρδος ήταν η πολυγλωσσία που προανέφερα. Μάλιστα, οι γερμανοί μουσικοί Diry και Dierksen, μέλη του Ensemble Modern που μετείχαν στην επιτροπή αξιολόγησης, αναφέρθηκαν γενικώς στην ευρεία γκάμα που κινήθηκαν όλα τα έργα των εργαστηρίων και περιέγραψαν παράλληλα τις μορφές που έχουν ανάλογοι θεσμοί εργαστηρίων στην χώρα τους.
Δόθηκαν και τα βραβεία-χρηματικά έπαθλα σε τρεις συνθέτες (Ανέστης, Κόλιας, Νικολαΐδης).
Αν δικαιούμαι ένα σχόλιο, θα περιοριστώ στο να προτείνω τα 9.000 € αντί να δίνονται ως βραβεία, να διατίθενται για μιαν αναμνηστική έκδοση των εργαστηρίων, 3 CD με τις ζωνταντές ηχογραφήσεις των έργων. Πιο ουσιαστικό πιστεύω για όλα αυτά τα νέα παιδιά που έτσι ή αλλιώς αγωνίζονται για έναν κλάδο ελαίας.
Συγχαρητήρια στους συνθέτες, τους μουσικούς, το μαέστρο, την επιτροπή και όσους δούλεψαν για τα φετινά εργαστήρια.
Δημοσίευση σχολίου